Met een lege maag sporten, op weg naar een gezondere leefstijl.

Als ervaringsdeskundige en door mijn ervaring als voedingscoach, ben ik tot de conclusie gekomen dat gezond eten en letten op hoeveelheden niet bij iedereen leidt tot slank en vitaal. In mijn praktijk kom ik soms mensen tegen die op een gegeven moment een bepaalde gewicht bereiken en die laatste 10 kilo op geen enkele manier kwijt raken. Met sport niet, met gezond en evenwichtige voeding niet. Vaak werkt dit demotiverend en loert het gevaar dat je toch maar weer los laat en terug glipt in je oude patronen met alle gevolgen van dien.

 

Maar wat dan? 

Accepteren dat jij bij het deel van de bevolking hoort die nou eenmaal nooit slank zal zijn? Ik heb zo vaak gehoord dat ik maar moest accepteren dat ik wat voller ben. Dit is echt een van mijn grootste frustraties geweest. Ik ben een endomorf of een kapha (vanuit de ayurveda gezien) ik heb aanleg voor het vasthouden van vet. Als ik niet 6 dagen in de week intensief sport en heel erg oplet op wat ik eet, zet ik aan. 

Sterker nog, 1 kilo aanzetten is weer weken mijn best doen om die kwijt te raken. 

Ik heb verschillende methodes uitgeprobeerd en onderzocht.

 

"Vasten is iets waar ik al een tijdje mee experimenteerde en goede resultaten mee behaalde."

 

Vasten is naast het feit dat je er gewicht mee kwijt kunt raken ook bewezen erg goed voor je gezondheid. In de ayurveda wordt het al eeuwen toegepast en tegenwoordig is 'intermittent fasting' als lifestyl ook in opkomst. In de film van M. Mosley "eat, fast and live longer" worden een aantal van de gezondheidseffecten op een rijtje gezet.  Maar zoals ook M. Mosley ervaren heeft is dagen achter elkaar vasten zwaar, zowel mentaal als fysiek. 

 

En toen kwam ik bij Sportvasten terecht. 

Hoewel sportvasten nog steeds zwaar is, wordt je ondersteund door de supplementen en de belofte van blijvend gewichtsverlies en vitaliteit in slechts 10 dagen gaf mij voldoende motivatie om deze pittige trainingsvorm aan te gaan.  

 

Maar wat is sportvasten eigenlijk

Sportvasten is een trainingsmethode waarbij je je lichaam traint om van suikerverbranding te switchen naar vetverbranding. 

Dit doe je door een 10-daagse sportvasten kuur te volgen onder begeleiding van een gecertificeerd sportvasten coach. 

En de kuur bestaat uit 3 afbouwdagen, 1 tot 3 sapvasten dagen en 4 opbouwdagen. Daarbij moet je ook nog eens iedere dag een half uur intensieve cardiotraining doen. 

 



Uit mijn eigen sportvastendagboek

Zo aan het begin zijn de komende tien dagen niet iets waar ik naar uitkijk. Ik heb al vaker met vastenperiodes geëxperimenteerd en weet dus precies wat me te wachten staat (denk ik).

Maar de motivatie is hoog en ik voel een gezonde spanning. 

 

Dag 1 t/m 3: De afbouw dagen:

Deze dagen waren goed te doen. Ik ben gewend om geen tussendoortjes te eten en om weinig koolhydraten te eten dus het is lichamelijk niet zo heel zwaar. Het sporten was ook goed te doen, ik merk nog niet dat ik flauwer of zwakker ben door het weinig eten. Wel doet het iets met mijn geest, wetend dat ik de komende 3 dagen alleen op 3 glazen sap zal leven maakt me erg zenuwachtig. 

Afbouw dag 3 is in mijn beleving eigenlijk al een sapvastendag omdat je, weliswaar meer dan op de echte vastendagen maar toch, alleen maar sap mag drinken. De afbouwdagen gaan wel zo geleidelijk dat ik eigenlijk niet eens merk dat ik veel minder eet.

 


Dag 4 t/m 6: De vastendagen

Het niet eten valt me reuze mee. Ik heb geen moment trek, hoofdpijn of andere ongemakken. Ik had wel op een gegeven moment zin om iets te eten maar meer om de substantie dan omdat ik echt honger had. 

Het sporten was wel zwaar. Ik had het gevoel dat ik niet vooruit kwam. Vanaf de eerste stap van mijn vastendag 1 wist ik, dit gaat heel zwaar worden en dat is het ook. Nou ben ik niet iemand die iedere dag sport, dus waarschijnlijk was het ook al zwaar geweest zonder het vasten. 

Na het sporten moet ik ook echt even bijkomen. Maar, als ik dan even gezeten heb, heb ik nergens meer last van.

 

Ik was vanaf dag 1 van de vastendagen helder in mijn hoofd, alles klopte weer. Sporten deed ik 's morgens en dan merkte ik dat naar gelang de dag vorderde ik me steeds fitter ging voelen. Ik had veel energie en heb die vastendagen ook echt veel gedaan, onder anderen opruimen en schoonmaken. 

Hoewel ik het al wist door eerdere vastendagen is het elke keer toch heel fijn om te ervaren dat je echt niet doodgaat aan een paar dagen niet eten, sterker nog je gaat je er veel beter door voelen. Je (suiker)verslavingen worden veel minder, je suikerspiegel reguleert zich. Je voelt je echt vol energie en wat ik het allerfijnst vindt is dat ik door het vasten geen last heb van mijn (anders maandelijks heftige terugkerende) PMS klachten.

 

Dag 7 t/m 10: De opbouwdagen

Voor mij staat opbouw dag 1 met stip op 1 van de moeilijkste dagen van de kuur. Op de vastendagen heb je je ingesteld en dan zijn ze goed te doen. Bij opbouw dag 1 heb je je ingesteld op eten, maar eigenlijk mag je nog helemaal niet zo veel. De energie is nog lang niet terug dus het sporten gaat niet lekker, en dan mag je ook nog eens maar iets van 600 calorieën terwijl je lichaam (of misschien wel je hoofd) schreeuwt om veel meer. Maar gelukkig zijn die opbouwdagen zo dat je rustig weer naar een normaal calorie inname gaat waardoor tegen dag 11 alles wel zo 'n beetje gereguleerd is. De honger wordt gedurende de dagen minder en aan het einde van de kuur heb je dus niet de behoefte om te gaan schransen.


 

Na de kuur - Lange termijn

Ik ben tijdens mijn kuur 4 kilo afgevallen en 7 cm kwijt op mijn buik. Hoewel het heel leuk leek op dat moment was ik natuurlijk nog niet overtuigd. Het was voor mij pas waardevol als het duurzaam (blijvend) zou blijken te zijn.  Na de kuur is dan ook het advies om een aantal aanpassingen te maken in je dagelijkse routine.

Gezond at ik al, dus daar hoefde ik geen aanpassingen in te doen. Het sporten ging altijd wel met ups en downs. soms deed ik heel veel en soms helemaal niets. Om je resultaten te behouden is continuïteit belangrijker. Dus heb ik nu minimaal 3 "sportmomenten" in de week waar ik niet vanaf wijk. Onder sporten versta ik ook mijn tapdans avond, 1 x in de week. 

Verder was ik er van overtuigd dat het voor mij niet voldoende zou zijn om op gewicht te blijven dus heb ik er 1 avond vasten bij ingebouwd. De zogenaamde mini-kuur van het sportvasten. Die avond ga ik sporten in plaats van eten. 

Ik heb het altijd heel moeilijk gevonden om een avond te vasten terwijl iedereen om me heen aan het eten was. Dit is mooi opgelost door met etenstijd naar de sportschool te gaan. Tegen de tijd dat ik thuis kom is zelfs de afwas al gedaan. Probleem opgelost!

 

 

Uiteindelijk ben ik heel langzaam verder gegaan met afvallen.  Ik ben in een goede routine gegleden waarbij ik af en toe lekker eet waar ik zin in heb maar me de rest van de tijd aan mijn afspraken hou van gezond eten en gezond bewegen.

Als je na de kuur niet meer gaat sporten en weer veel koolhydraten tot je neemt, zullen de positieve effecten van de kuur verdwijnen en misschien zul je zelfs weer aankomen.. Maar, als je deze kuur gebruikt als opstapje naar een gezonder levensstijl, dan zal Sportvasten zeker de belofte waar maken. Het is een mooi programma waarbij je, als je goed naar jezelf luistert, zult begrijpen wat je lichaam nodig heeft. En dan is het nog maar een heel klein stapje naar gezond en vitaal! 

Hoe kun je De Menu Coach bereiken?

De Menu Coach Rotterdam

Voedingsdeskundige Voedingscoach

Sportvasten coach

Erica Cacciuolo

 

Tel. 06-49636428
erica@demenucoach.nl

www.demenucoach.nl

KVKnr. 67413474

Gecertificeerd coach